Tuesday, June 1, 2010

Blogger Gemuk Dah Kurus. # Tips kuruskan badan.

salam semua. hari ini aku nak beritahu korang satu rahsia aku time kecil-kecil dulu. apa rahsia nya? time kecil-kecil dulu, ramai orang ejek aku budak gemok. even, family aku pon turut join sekaki menggelar kan aku ''GEM'' dan ''MOK''. itu lah rahsia aku. tak ramai orang yang tahu pasal rahsia tue. kenapa dorang gelar kan aku gemuk? dah tentu lah pasal berat badan aku yang tidak normal ketika itu. sepatut nya berat budak perempuan ketika berumur 11 tahun dalam 30 hingga 40 kg. tapi aku sampai 60 atau 50 lebih kg. kan tak normal tu. terlebih sihat lak. tak percaya yee? okey, meh sini au buktikan ang aku pernah gemuk pada suatu ketika dulu. jom perhatikan pix di bawah ini yee.
BEFORE
hai semua! nama saya amoi kusut. saya baru darjah 4 time ni! super duper extra big tak saya? hehehe..
hah, da percaya kan sekarang. tu laa, aku dah cakap tadi. korang ngada-ngada tak nak percaya. aku tak suka buat cerita laa. itu lah bentuk fizikal aku 10 tahun yang lalu. dan sekarang, baju aku yang dulu nya bersaiz XL dah bertukar kepada M. kadang-kadang aku guna S. hehehe. malas nak cakap banyak. jom layan pix bawah ni.

AFTER

tak de lah kurus sangat. tapi dah susut lah sikit berbanding dulu. hehehe.

sekarang ni berat aku semakin bertambah. so, aku terpaksa lah melakukan program ''aku tak nak gemuk''. hehehe. aku nak ucap kan terima kasih kat mak aku sebab dia lah ang banyak membantu aku menurunkan berat badan. tapi yang sebenar nya, dia juga lah menyebab kan aku naik berat badan. dia selalu sangat ajak aku makan. eeerrrgghhhh!! nak tahu tips menguruskan berat badan dengan mudah dan cepat? okey, aku bagi korang tips nya. tapi aku nak habuan. koran kena belanja aku makan selama sebulan. boleh? hahaha..

Program Aku Tak Nak Gemuk

  • Kurangkan makan nasi & makanan berlemak. Cuba amalkan makan roti yang ada bijirin bagi menggantikan nasi.
  • Buat exercise keluarkan peluh sekurang2nya 30 minit setiap hari. Paling baik ialah ‘jogging’ atau berenang.
  • Amalkan Makan Malam Sebelum Jam Tujuh Malam. Elakkan Mengambil Makanan Yang Berat Kerana Kadar Metabolisme Yang Rendah Pada Waktu Malam Akan Menyebabkan Makanan Disimpan Sebagai Lemak.
  • Jangan Mudah Terpedaya Iklan-iklan Merampingkan Badan Atau Produk-produk Pil Kurus. Kebanyakkannya Indah Khabar Dari Rupa. Duit Habis, Badan Tetap Juga Naik.
  • Dapatkan Nasihat Doktor Sebelum Membuat Keputusan Membeli Produk Diet Yang Banyak Terdapat Di Pasaran Dan Farmasi. Pandangan Doktor Adalah Lebih Selamat.
  • Turun 1 Kg Sebulan Secara Tetap Adalah Lebih Baik Daripada Turun Berat Badan Secara Drastik Dan Mendadak. Ini Boleh Mengganggu Kesihatan Dan Kemungkinan Berat Badan Anda Akan Naik Secara Mendadak Pula.
  • Rajinkan Diri Melakukan Senaman Seperti Sit-up. Jika Mampu, Berkunjunglah Ke Jim Berdekatan. Senaman Membentuk Otot Yang Sihat Dapat Membakar Lemak.
  • Positifkan Diri. Buatlah Target Badan Yang Realistik Dan Perancangan Yang Sesuai. Jangan Memaksa Diri Mencapai Perkara Yang Tidak Logik Dalam Masa Yang Singkat.
  • Jangan Asyik Menimbang Berat Badan. Anda Akan Kecewa Jika Masih Tiada Perubahan. Cara Paling Fleksibel Ialah Menimbang Berat Badan Tidak Lebih Sekali Dalam Seminggu.
  • Beri Penghargaan Untuk Diri Sendiri. Beri Ganjaran Pada Diri Sendiri Jika Matlamat Tercapai. Contohnya, Makan Satu Bar Coklat Yang Sedap. Jangan Risau… Sesekali Tidak Mengapa.

okey, dah tahu tips nya kan. cepat belanja aku. hehehe. jokes je! kepada sesiapa yang tengah runsing atau kusut sebab berat badan korang makin bertambah-tambah, maybe korang boleh amalkan tips yang aku bagi ni yee. sharing is caring rite? selamat mencuba yee. daa.

19 comments:

  1. meniti senja : hahaha..
    bakal nak jadi pakar kesihatan ni..

    ReplyDelete
  2. pergh mahal seyh gmbr ats tu..xpnah nmpk liez dat way hehe

    ReplyDelete
  3. amoi!
    sis ada tips xtra:

    1.kalo bole makan 5x sehari..bfast, lunch, tea, dinner n supper...dgn syarat wit smaller amount/portion.

    lebih baik mkn skit2 tp byk kali drpd mkn BYK2 tp skali je!!

    2.buah2an adalah lebih afdal diambil sblm makan tau...bukan after! mkn buah @ anythg berserat tinggi gud utk digestion n tapis mkanan blemak yg di telan lain tue nnt..hehe..

    sekian tima aceh!

    btw, u shud maintain! dh comey dh tue....:P

    ReplyDelete
  4. sampai sekarang abg yana panggil yana gem dan kdg2 pgl yana mok tapi skrng dia pun sama... pernah amek pil (dgn pemantauan doktor), kurus la tapi pil tu dah tak boleh diedarkan.

    ReplyDelete
  5. hohoho mmg slalu mse kcik2 gemok
    dh besa mkin kurus
    owh pahnih dh xle nk pi la london slim..

    ReplyDelete
  6. ian : hahaha..
    alamak! kantoi sudah..

    ReplyDelete
  7. nia rashid : yeay!
    setuju2..
    betul laa yg sis cakap tue..

    maintain kan?
    tak nak!! da gemuk da ni..
    hehehe..

    btw, tengs 4 the comments!

    ReplyDelete
  8. liyanna : laa ye ke?
    eh, u tak gemuk laa dear..
    asal mkn pil?
    huhuhu...

    biasa laa tu..
    sis i pon still panggil i cam tu..
    chill je.

    ReplyDelete
  9. sejuk mata nengok amoi pakai baju + seluar hitam ngan tudung kuning air

    ...kalau jatuh dalam air tu, laaagi sejuk

    ReplyDelete
  10. wee ..good info leh gunakan dear..thnx hehe

    ReplyDelete
  11. teh r : hahaha..
    tp nasib ku baik..
    ku tdk jatuh di dlm air tu..

    ReplyDelete
  12. salam,
    just nak share ngan you all semua:
    saya dah letih ngan produk mengurangkan berat badan..sebut je apa yang saya tak cuba, antaranya:
    1.jusmate 5
    2.koko colagen
    3. Dlitchin (ala yg penyanyi aishah tu)
    4. herbal life (bagus sebenarnya tapi mahal sikit dan resultnya lambat)
    5. dr. nordin darus formula
    6. SD 2 (bagus untuk kulit- nampak gayanya- sebab really kolegen)
    7.lasmi (ubat tapi tak de kkm punya cop)...
    8. slimming center??????????? ada cuba jugak kat kajang ..tapi tak lah sampai beribu cuma ambik pakej yg paling murah...itupun tak habis pakej tu........
    9. pakai premium beautiful..ok jugak..tanpa lambat

    bak kata orang asal ada iklan kurangkan berat badan semua saya akan cuba....
    HUBBY??????tengok je......dia malas nak cakap....tapi dia bagussss sangat sebab bagi support dari banyak aspek especially RM le...(terima kasih abang sayang)...( nakkan.. bini LAGI cantik ....)

    nak di jadikan cerita... saya tertengok kawan saya di FB ...saya jarang tengok FB..ya allah......kurus (berat badn dah kurang...) dan cantik...saya ambik telefon terus call dia, dan tanya pasal dirinya yang totally dah berubah..dia pun menceritakan...
    tak puas hati lagi tu..sebab takut kamera 'trik'..so esok janji nak jumpa sebab nak tengok dia in 'real life'....mlm2 buta g jugak dalam kul 11mlm..(biasalah hubby temankan)
    memang betul2 kurus...dia turun berat badan dalam 10 kilo..tapi tak nampak 'ha-get' (tak rupa orang sakit pun)..
    untuk pengetahuan u all, kawan saya ni sama condition ngan saya suka mencuba produk untuk kurangkan berat badan...

    saya??? terus cuba produk ni.....produk ni dijamin dan ianya di luluskan oleh KKM (tu yang bagus)..
    harga??? nanti cerita, tapi BERBALOI tau!
    perlu berdiet ke???? tak jugak sebab saya makan je apa yg saya suka cuma saya kurangkan kuantitinya sahaja...
    perlu minum air ke?????? ye...tulah petua nya....sebab air dapat membantu tuk membuang semua toksin yg ada kat badan kita (lemak yang dah tepu)...saya minum air dalam 3- 4 liter (yang wajib), kalau rajin sikit lebih lagi saya minum 4-5 liter...

    so kesimpulannya, saya dah turun berat badan lebih kurang 6 kilo daripada 65kg SEKARANG 59 kilo, dan badan saya nampak kecil...semua baju2 saya yg cantek2, dan tak muat nak pakai especially di pinggang, sekarang dah boleh pakai.....
    alhamdulillah......sekarang saya share produk ni ngan kawan2 yang seangkatan ngan saya untuk menurunkan berat badan....

    kalau nak tahu lebih lanjut..call saya ye..boleh cerita lebih lanjut..
    lupa nak kenalkan diri saya:

    INA- 016-2885776

    ReplyDelete
  13. salam untuk semua….

    saya ada plan pemkanan yang amat berguna untuk membantu mengurangkan berat badan mengikut kemampuan masing2 ye….sila call/sms saya untuk penerangan selanjutnya…..

    Ina -016-2885776 ataupun
    email saya: shasha0376@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum kakak Kusut. Wah, kagum ngan kakak dh kurus. Apa khabar kakak skang? sihat? sy tengok blog ni dh cam tak aktif je...
    Saye pon dulu gemuk. Orang2 tak suke saye, pelajaran makin merosot, and my crush rejected saye pasal saye gemuk. Saye nangis. Then mase tulah sy determined untuk membuat sedikit 'perubahan' pada diriku ini.
    6-7 months later, berat sy turun dari 102KG ke 51KG(sy lelaki). Sy dh ade ramai kawan, results dalam exam makin ok. Tapi yang aku heran, crush aku tibe-tibe bermesraan ngan aku dan bwk aku couple. Aku kecewa. Aku marah. "Ooohhh, dulu aku gemuk, ko reject aku, ko anggap aku macam p***mak. Skang aku dh kurus baru ko nak kan aku..." Aku reject dia macam dia reject aku dulu.
    Dia sedih, nangis. Aku rasa bersalah. Aku cuba pujuk dia. "Awak, ok ok gini... saye tak bermaksud nak lukakan hati awak, tapi saye masih tak puas hati ngan perlakuan awak ngan saye dulu... tapi takpe lh, sy maafkan. Kite jdi kawan dulu ek? kte study sme2, kte cerite2 same2... kte masi awal utk bercouple2 ni... kte kne buatkan mak bpk bangga dlu... buat mse ni kte kawan rapat dlu ek... i love you as a friend..."
    Aku pon tak tahu camne aku bole berani cakap I love you kat dia tadi, mungkin ingin luahkan perasaan aku stelah 1 tahun mnahan 'rejection' dia tu. Now, kami dh jdi best friend. She'll be my girlfriend in my future.
    The conclusion is: Tiada apa yang mustahil jika kita 'stick to the plan' sampai kita apat apa yang kita hajati. Tengok macam aku, nape aku bole dapat kuruskan badan aku? Determination. nape aku bole dropped weight from 102Kg ke 51KG? Determination. npe aku dpt A dalam banyak subjek mse exam? Determination. ingatlah. Apabila kita sunyi, akhirnya yang akan menjari rakan kita hanyalah ibubapa dan diri sendiri. Saye baru form 3 (2013) tapi saye dh banyak 'makan garam' dalam hidup. Dulu mase silam aku, aku selalu dibuli, dihina, bodoh pelajaran, gagap, gemuk, makan junk food sampai gemuk. Nasib baik Allah beri aku petunjuk utk improving myself to another greater stage. So pesanan akhir saye, hidup harus ada semangat. Hendak capai matlamat mesti ada determination(semangat). If not, no pain, no gain. Nothing is impossible.
    *Kpd kakak Kusut, sory ek sye post comment panjang2 kt sni, cume ingin luahkan masa silam yang pahit. tu je. May Allah bless you. Assalamualaikum



    ~Afiq

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum kakak Kusut. Wah, kagum ngan kakak dh kurus. Apa khabar kakak skang? sihat? sy tengok blog ni dh cam tak aktif je...
    Saye pon dulu gemuk. Orang2 tak suke saye, pelajaran makin merosot, and my crush rejected saye pasal saye gemuk. Saye nangis. Then mase tulah sy determined untuk membuat sedikit 'perubahan' pada diriku ini.
    6-7 months later, berat sy turun dari 102KG ke 51KG(sy lelaki). Sy dh ade ramai kawan, results dalam exam makin ok. Tapi yang aku heran, crush aku tibe-tibe bermesraan ngan aku dan bwk aku couple. Aku kecewa. Aku marah. "Ooohhh, dulu aku gemuk, ko reject aku, ko anggap aku macam p***mak. Skang aku dh kurus baru ko nak kan aku..." Aku reject dia macam dia reject aku dulu.
    Dia sedih, nangis. Aku rasa bersalah. Aku cuba pujuk dia. "Awak, ok ok gini... saye tak bermaksud nak lukakan hati awak, tapi saye masih tak puas hati ngan perlakuan awak ngan saye dulu... tapi takpe lh, sy maafkan. Kite jdi kawan dulu ek? kte study sme2, kte cerite2 same2... kte masi awal utk bercouple2 ni... kte kne buatkan mak bpk bangga dlu... buat mse ni kte kawan rapat dlu ek... i love you as a friend..."
    Aku pon tak tahu camne aku bole berani cakap I love you kat dia tadi, mungkin ingin luahkan perasaan aku stelah 1 tahun mnahan 'rejection' dia tu. Now, kami dh jdi best friend. She'll be my girlfriend in my future.
    The conclusion is: Tiada apa yang mustahil jika kita 'stick to the plan' sampai kita apat apa yang kita hajati. Tengok macam aku, nape aku bole dapat kuruskan badan aku? Determination. nape aku bole dropped weight from 102Kg ke 51KG? Determination. npe aku dpt A dalam banyak subjek mse exam? Determination. ingatlah. Apabila kita sunyi, akhirnya yang akan menjari rakan kita hanyalah ibubapa dan diri sendiri. Saye baru form 3 (2013) tapi saye dh banyak 'makan garam' dalam hidup. Dulu mase silam aku, aku selalu dibuli, dihina, bodoh pelajaran, gagap, gemuk, makan junk food sampai gemuk. Nasib baik Allah beri aku petunjuk utk improving myself to another greater stage. So pesanan akhir saye, hidup harus ada semangat. Hendak capai matlamat mesti ada determination(semangat). If not, no pain, no gain. Nothing is impossible.
    *Kpd kakak Kusut, sory ek sye post comment panjang2 kt sni, cume ingin luahkan masa silam yang pahit. tu je. May Allah bless you. Assalamualaikum



    ~Afiq

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum.. terima kasih atas tips dan petua yang diberikan untuk kuruskan badan..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails