Saturday, February 19, 2011

Hari Terakhir CNY 2011 / Chap Goh Mei


Hello! ta sha how? wo she chalija. hahaha. ni xiang wo ma? alamak, tergedik pulak. hahaha.enough enough. nanti orang ingat Blog Little Amoi Says ini berbahasa mandarin. cakap pasal CNY, hari tu kat FB aku ramai yang mintak ang pow dengan aku. choii! aku melayu 50% + banjar 30% & cina 20% je. so, patut ke mintak aku ang pow. yang selalu panggil aku liez, tiba - tiba nak panggil amoi. mengada yee korang. eh, aku belum kahwin yee. so, no ang pow yee.



 OhMakKau! *tiru ayat zulfahmi.  apa ke benda ni? gigi bertaring, bulu mata panjang & kulit adik beradik syrek ni?

semalam iaitu 17 february 2011 telah berlangsungnya tarian naga, mainan bunga api dan kerja yang memang tak pernah nak stop di tempat kerja aku. upacara ini di adakan kerana ia adalah hari terakhir tahun baru cina atau pun di kenali sebagai Hari Chap Goh Mei. apa itu chap goh mei?  

naga hijau datang nak bagi luck kat aku. hahaha


 ini budak - budak new batch yang exited nak tengok upacara Chap Goh Mei. *cari mana aku?



Lima belas hari selepas Tahun Baru Cina merupakan hari Chap Goh Mei disambut sebagai menandakan berakhirnya perayaan Tahun Baru Cina. Pesta Chap Goh Mei disambut dengan mengadakan upacara sembahyang secara besar-besaran, di mana colok besar akan dibakar dan juga diadakan makan besar bersama keluarga. Bunga api dibakar dan tanglung dinyalakan bagi meraikan Chap Goh Mei.
Chap Goh Mei juga dianggap sebagai malam mencari pasangan di mana para gadis akan berpakaian serba indah dan mengunjungi kuil untuk berdoa agar mendapat pasangan yang secucuk. Terdapat juga amalan melontar buah limau ke dalam laut atau sungai dengan doa untuk mendapat pasangan. Buah limau yang basah membawa pesanan agar mereka mendapat pasangan yang sesuai.
Persembahan kebudayaan Cina akan diadakan pada waktu malam bagi menandakan perayaan Chap Goh Mei seperti perarakan tanglung, tarian naga atau singa, opera Cina, dan mengimbang bendera besar "Chingay".


 part ni paling best. masing - masing mulut ternganga tengok. hahaha



 naga ni nak bertawaf satu buiding. hahaha.



 naga ni nak belit - belit pintu ni biar dapat ong sikit pekerja dia. kot kot naik gaji 3 kali ganda ke. hahaha.



OhMakKau lagi. hahaha. okey sila lihat mata saya. saya nak hipnotiz anda semua. pandang ke arah mata saya dan cakap "i follow ur blog, ur fb friend page, ur twitter, ur FB & ur Formspring". sekarang, pejam kan mata anda selama 10 saat dan buka nya kembali. bila dah buka mata je, korang pasti akan buat macam yang korang cakp tadi. hahaha. *okey, aku tipu je. sila jangan percaya yee.



dalam masa 15 hari CNY 2011 saya dapat bermacam - macam gift. kalau buah limau tu jangan cakap laa, sampai hilang suara ni huh membedal buah limau. akibat nya, tekak menjadi makin perit dan batuk. jom usha gift apa yang aku dapat lagi..


dapat chocolate! yeay. saya memang hantu coklat. harap maklum yee. hehehe. act, ada macam - macam lagi jenis coklat tapi tak sempat nak ambil gambar sebab dah ngap dulu masuk dalam mulut. hahaha.




aku juga dapat candy & sweets. yummy! marshmallow pon ada dapat juga : ) *hindarkan baju kelasi kapal itu. hahaha


 tapi yang aku paling suka sekali ialah ini
apa tak faham motif pix atas ni? apa kejadahnya tunjuk muka separuh je. ak reti ambil gambar yee? bukan itu lah yang ingin aku show off dalam pix atas.


sila tahan marah anda kerana saya tershow off sikit di pix bawah. hahaha
saya paling suka dapat angpaw. mak saya kata " banyak adik dapat angpow. adik bukan orang cina pon?". *kantoi panggil adik. hahaha. lalu aku menjawab "wo she hua ren". hahaha. sumpah perasan ini punya orang. mak aku pun naik pelik macam mana anak dia ni sorang boleh faham bahasa mandarin & tahu cakap sikit - sikit. ntah laa, tiba - tiba je aku tertahu dengan sendirinya. hahaha. btw, xie xie ni to all huaren because give me ang pow. i terharu gila! auw auw. hahaha. nanti hari raya aidilfitri jemput lah datang rumah saya yee. ok, thanks for reading. please come back again yee. hahaha.

7 comments:

  1. 1st: Yg psl chap goh mei tu x brpa baca..dh tau. Skip2 je.

    2nd..Oooo ptutla tnya nk coklat kt fb aritu.

    3rd. Baju kelasi kapal...hmm...sailor moon.

    4th. Aku pun dapat ang pau

    ReplyDelete
  2. nak culik la gambar ko tu...
    comel gile...muke mmg putih lepak,sekali tengok je mesti egat amoi comel mana ntah nie kan...

    ReplyDelete
  3. wah.. bnyak jew angpau.. kongxi2 la.. huhu...

    ReplyDelete
  4. wahhh....dua mlm lepas mercun non stop sbb chap goh mei.
    ades. sabau jelah :P

    ReplyDelete
  5. ololo comelnya dia. tak sempat nak baca entry ni. drop by kejap je niiiii. mwahhh nanti kita datang serbu lagi ok syg!

    ReplyDelete
  6. wow.. mcm2 mixed ye.. nsib xjd rojak.. haha..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails