Monday, May 24, 2010

Pergaduhan Blogger Malaysia . #NIAT BAIK DI SALAH ERTI KAN..


salam semua. entri kali ini adalah untuk meleraikan segala kekusutan sesetengah blogger. pada yang tak tahu tu, korang boleh amik tahu . dan yang da tahu tu, korang boleh menilai nya sendiri.
PERTAMA
okey, maybe comment aku pada mula nya telah membuat kan mereka sentap. yee, aku minta maaf sekira nya aku ada tersalah cakap. tapi setahu aku, aku tak de menyakitkan hati sesiapa pon. apa yang aku comment kan yee?

ini laa yang aku comment kat salah satu blog.

maybe dorang ingat aku kutuk owner blog tu. sebab aku cakap dia talam dua muka. apa yang mereka perlu lakukan ialah baca comment itu dengan sebetul nya. aku cakap ''ADAKAH u pon blogger talam dua muka ? '' . ADAKAH dan ? (tanda soal) itu mereka patut tekan kan. adakah dan tanda soal itu menunjukkan ayat tanya atau soal. aku tidak menunding jari langsung terhadap owner blog tu dengan mengatakan dia talam dua muka. menurut kamus dewan dan pustaka siri terbaharu, ayat tanya adalah ayat yang menginginkan kepastian. jadi, comment aku ingin kan kepastian sama ada dia juga seperti itu atau tidak. kalau tidak, cakap tidak. kalau ia, cakap ia. mudah bukan. owner blog tu ramai supporter bekap. jadi tidak perlu laa dia susah-susah nak jawab kan.. hehehe.

kepada blogger yang gambar nya di perkatakan itu, dia sangat lah cool sebab tak terus shoot aku dengan comment yang agak berbisa. aku tidak langsung mengutuk atau memberi comment pada dia. yee, aku tahu dia mesti marah apabila ada orang kata macam tu. so, comment yang aku berikan kepada owner blog tu hanya laa di tujukan kepada owner blog tu. aku bukan nya mengipas atau mengampu blogger femes. aku cuma kata, kita tidak perlu mengutuk orang lain. sebab apabila kita berbuat begitu , orang lain juga akan mengutuk kita juga. kalau marah pon, tak perlu laa mengeluar kan kata-kata yang agak kesat. apa kata kita meluahkan nya dengan cara yang lebih diplomatik tapi berbisa dan boleh membuat kan semua orang terkedu dan tidak dapat menyangkal kata-kata kita itu walau sedikit pon. maybe cara olahan ayat itu kurang baik. kepada owner blog tersebut, kalau anda tidak dapat menerima kata-kata amoi ni, tak pe laa. kata-kata terakhir ialah, terus kan lah berblogging dengan memberikan entri-entri yang terbaik.

KEDUA

kepada blogger yang buat entri khas untuk aku tu, terima kasih yee. terharu gila. siap bagi aku fans yang comel lagi untuk letak kat sekolah. eh, aku bukan budak sekolah tapi cikgu laa. hehehe :) dia juga tersalah anggap dengan comment aku. lain orang, lain cara tafsiran sesuatu ayat tu. aku tanya dia pasal kronologi macam mana pergaduhan tu boleh berlaku. yee la, aku asyik dengar dari sebelah pihak je, nak juga tahu dari dorang lak. aku tak sempat nak baca entri yang mereka perkatakan itu. tapi dari perspektif sudut pemikiran nya pula, dia ingat aku ni nak di jadikan topik hangat yang ingin mereka perkatakan. yee, aku akui aku tersalah comment kat blog dia. yang sebenar nya aku comment kat blog orang lain. hahaha. aku kompius laa. entri dorang lebih kurang sama je. lagi pon aku pergi sekali je kat situ. harap dia faham. huhuhu. nak terima kasih la sekali lagi laa kat dia sebab dia suggest kan aku makan raisin. walaupun entri yang dia buat untuk aku tu tak berapa nak suka aku, tapi aku tahu dia baik. hehehe. *baik kan hati aku terima kasih kat dia. hehehe. tapi entri yang dia buat tu, bukan nya pasal kronologi cerita hangat yang aku nak tahu sangat tu. tapi lebih kepada menghentam aku. aku bukan nak jadi mami jarum atau mami mesin jahit ke apa. da korang suruh aku faham cerita sebenar ni macam mana. aku nak laa faham betul-betul. tak sangka pula mereka menyalah tafsirkan comment aku yang berniat murni itu. harap mereka faham apa yang sebenar nya tersirat dan tersurat dalam niat murni ku itu. salah ke aku nak ambil tahu? aku seorang blogger yang mengambil berat. huhuhu.

PEACE DER..

24 comments:

  1. helo2.

    bnyak btol entry sal bnd ni skrg.

    ReplyDelete
  2. biasa la tu... kita pun pernah kena sekali. tp tu cite dulu la. skrg dah tak ambil kisah sangat pun. kalau diorang komen, yg ayat pedas sangat tu, kita cantas je... x ada warning-warning. tp kita masih alu2kan diorang utk dtg blog kite bila-bila masa diorang suka.
    ~ ANaSTaSyeA: DiSebALik KaNtA CokLaT ~

    ReplyDelete
  3. inilah kehidupan blogger top2...
    hehehe...
    mcm2...
    =)

    ReplyDelete
  4. em...hidup nie mmg complicated...but juz have fun okie dear?

    ReplyDelete
  5. dalam alam maya pon perangai nak gitu kan?dekat luar sana entah macam mana lah nanti..

    ReplyDelete
  6. gaduh sesama blogger??

    apa 2??


    binatang ke ????

    ReplyDelete
  7. ouch.. sebab hal cmni pom leyh gadoh3 kan.. tp xpe la.. yang penting, awk da betulkan keadaan.. huhuhu..

    ReplyDelete
  8. everything ada give and take. in love, love-hate, let alone hate r/ships.

    lu punye soalan tu soalan negative. sebab tu kene. lu cikgu, lu patut paham maksud gua. and remind yourself, orang suka a little butthurt here and there sometimes.

    if you don't, don't get involve.

    i'm just saying.

    ReplyDelete
  9. kalau lu dah paham kisah disebalik kisah, gwa salute lu sebab ambik inisiatif untuk ambik tahu situasi keadaan dan justify sapa yang salah n betul...
    Salute...

    Lu jangan salah anggap gwa neyh gyler trafik sgt,
    lu pon bace n3 si abg SALLY tu kan?

    lepas kutuk2 sumpah seranah, iblis la itu la ini la,
    Keluarkan hadis2 copy paste...

    itu ke manusia yang patut lu ikot?
    gwa bukan nak buruk2kan abg sally tu, gwa nak SEMUA ORANG tau sebab dan musabab ktorg sume menyampah kat dia....

    gwa nk cakap tahniah jela sebab lu dah jumpe sape yang betul, sape yang salah....

    kalau lu kurang paham,
    lu roger je gwa...
    gwa boley tolong lu pahamkan situasi ni dengan betul...

    panjang siyal gwa mencarut...
    btw,
    chatbox gwa sentiasa terbuka untuk orang yang ade kesedaran macam lu....

    ciao...

    GYAHAHAHAHHAHAAHAHAH~

    ReplyDelete
  10. abaikan je.. communication w/out intonasi nie mmg slalu disalah tafsirkan.. cre baca n pemahamn berdsrkan pembaca.. klu dye baca dlm intonasi mrh,, nmpk cm mrh ayt kite tu.. klu dye bce dlm intonasi suke,, dye akan nmpk ayat kite pnuh ngan kaseh syg.. better amek jawatan sebagai Pemerhati Bebas je cam aku nie.. hahaha~

    ** xyh pk sgt psl bende remeh temeh nie.. put a smile on ur face n enjoy ur life.. salam~

    ReplyDelete
  11. atikah : byk kan..
    lps ni amoi da tak buat psl entri ni lagi..
    huhuhu..

    ReplyDelete
  12. ana : yeay!
    buat tak tahu je..
    itu yg bagus kan..

    ReplyDelete
  13. meniti senja : hahaha..
    tapi amoi tak top pon..

    ReplyDelete
  14. cik niena : yup!
    saya tak suka nak gaduh dgn org..
    lagi-lagi orang yg lagi tua dari saya..
    hehehe

    ReplyDelete
  15. j : memang malas nak masuk campur.
    tp bila da 1 comment tu,
    ramai pula yg menyalah erti kan.

    mereka srh faham kronologi.
    aku cuba la nk faham.
    tp jd gitu pulak entri nya.
    tp tak kisah laa.
    dia sanggup buat entri utk aku.
    terima kasih laa.
    hehehe..
    :)

    ReplyDelete
  16. hell : mmg panjang.
    lps ni comment kat entri aku jangan mencarut sangat yee.
    sbb ramai budak sekolah kat sini.
    hahaha..
    lps ni cakap bertapis yee..
    :)

    ReplyDelete
  17. captain : betul tu..
    amoi pon da malas nak fikir lagi..
    smile olweyz :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails