Thursday, February 24, 2011

Festival Layang - Layang Sedunia Ke 15, Pasir Gudang, Tahun 2011

Hi semua orang - orang pasir gudang, orang - orang johor bahru, dan orang - orang yang duduk di johor tak kisah lah area mana. apa khabar orang - orang kampungku / senegeriku? sihat tak? alhamdulillah kerana dalam keadaan baik. kalau tak sihat, cepat - cepat jumpa doktor & makan ubat. nasihat pandai, buat tak nak hahahaha.ops! sori kalau orang dari negeri lain kecil dengan saya. maaf lah yee, aku terlalu exited nak story pasal tempat tinggal aku yang telah aku duduki selama 10 - 13 tahun.

aku merasa sangat teruja pada hari sabtu lepas iaitu 19th february 2011 kerana setelah sekian lamanya aku tak pergi ke festival. hehehe. saya bukan budak kaki merayap okey. *baik kan saya. hahaha. oleh kerana minggu itu minggu bz, mandang pack sahaja schedule aku. bincang punya bincang dengan MR D, so we'all pon decide nak pergi hari sabtu malam.




sebelum pergi, kene bergambar / pose dulu yee. hahaha








nak pergi mana? kenapa? ada apa? ish, tak kan tak tahu? satu dunia tahu tau!






kalau korang nak tahu, dah hampir 3 atau 4 tahun aku tak pergi Festival Layang - Layang. kenapa tak pergi? sebab dulu time sekolah dah selalu sangat ke sana. hahaha. yang lagi best, setiap kali balik sekolah mesti akan nampak layang - layang terapung - apung di udara. macam - macam jenis layang - layang ada. cakap je nak apa. 


kalau datang waktu petang, macam ni lah suasana nya. meriah kan? tahun ni aku datang malam sebab isnin - sabtu kerja. ahad ada jemputan. so, terpaksa pergi malam. *yang sebenarnya, aku jaga kulit. tak nak hitam kononnya. ahahaha..


"Bermula 16 Februari lalu hingga semalam, ruang udara di Bukit Layang-layang, Taman Bandar, Pasir Gudang dipenuhi dengan layang-layang pelbagai bentuk dan warna hasil kreativiti pelayang tempatan dan antarabangsa.
Bentuk buaya, ketupat, sotong, bulat, segi tiga, ikan, pahlawan samurai, naga dan tidak lupa juga wau tradisional mewarnai ruang udara dengan terbang mengikut kelajuan angin di tempat festival berkenaan berlangsung.Suasana itu bukan hanya membawa kepuasan kepada para peserta, malah memberi keceriaan kepada pengunjung terutamanya kanak-kanak yang membanjiri kawasan berkenaan dan ia terserlah dengan senyuman yang diukir di bibir mereka.
Bertemakan ‘Mewarnai Langit’, festival tersebut menyaksikan penyertaan 212 peserta dari 30 negara bagi kategori antarabangsa dan 707 peserta tempatan daripada 139 pasukan untuk kategori kebangsaan.Pelbagai aktiviti membabitkan penyertaan orang awam dewasa dan kanak-kanak berbilang kaum turut diadakan sekali gus mampu menarik pengunjung antarabangsa yang sememangnya kagum dengan keharmonian tersebut.Pada tahun ini, penganjur turut menampilkan kelainan iaitu dengan menerbangkan 3,000 wau berlogo KFC secara serentak oleh 3,000 pelajar, sasaran untuk mencatat rekod dalam Malaysia Book of Records (MBOR) pada hari perasmian.
Lebih meriah, perasmian festival tersebut disempurnakan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar di Astaka Diraja Muzium Layang-Layang petang kelmarin.Yang Dipertua MPPG, A. Rahim Nin berkata, penganjuran pesta itu juga antara lain menyasar untuk meletakkan Pasir Gudang di persada antarabangsa sekali gus menjadi bandar ternama dalam penganjuran festival layang-layang di mata dunia.
“Bagi menjayakan usaha itu, kami turut menganjurkan lawatan terutamanya untuk peserta antarabangsa ke pelbagai tempat menarik di sekitar Pasir Gudang.“Kita tidak mahu Pasir Gudang hanya dikenali sebagai kawasan perindustrian tetapi juga tempat yang menarik untuk dikunjungi dan menerusi festival ini, kita berharap ia dapatdirealisasikan,” katanya.Malah, MPPG juga bakal menandatangani memorandum persefahaman (MoU) dengan pihak berkuasa Weifang, China untuk menjadikan Pasir Gudang sebagai Bandar Berkembar Layang-layang dengan wilayah berkenaan.Menurutnya, Weifang yang terletak di Wilayah Shandong sememangnya terkenal sebagai Bandar Layang-layang selain mempunyai banyak destinasi pelancongan menarik untuk dikunjungi"




sila hindarkan kaki itu. hahaha






kan aku dah cakap aku pergi tahun ni. tahun ni aku tak malas nak pergi festival layang - layang.








berposing di hadapan kedai layang - layang. saya tak beli, sebab abah saya pandai buat layang - layang surat khabar. hahaha





duduk lepak - lepak di tasik sambil dengar lagu baru Jalil Hamid. sumpah kelakar lagu dia. tajuk lagu dia AYAMAS. hahaha. sambil - sambil tu, makan keropok lekor jap.



bergambar dengan MR D. dia cakap, susah betul dapat GF yang camwhore tak hingat dunia ni. nanti time sanding, nak jugak lah ambil gambar sendiri? hahaha. diam laa ko! tak support GF langsung. 




dah lepas mentawaf satu tasik tu, perut kami tiba - tiba berbunyi bunyi pulak. MR D saya tak nak makan kat dalam tasik sebab dia kata crowded sangat dan tak privacy. wah, dan dan yee. nak privacy makan kat hotel 5 stars laa. lebih pulak BF aku ni kan. hehehe. kepada semua blogger yang tak pernah datang Festival Layang - Layang Sedunia, next year kena datang okey. and kalau datang tu, hello - hello laa saya yee. boleh meet nanti. hahaha.



yummy! jemput makan. *ada sesiapa nak belanja saya fruti tutti di daerah JB tak? hahaha.



*next entri pasal aku dengan sorang minah Blogger JB.

12 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails