Thursday, August 11, 2011

Video Dan Gambar Pelajar Malaysia Di Samun Ketika Rusuhan Di London


                                            
video pelajar malaysia disamun selepas diserang oleh remaja yang terbabit dengan rusuhan di London.
                                                                        
LONDON: Seorang pelajar Malaysia, Asyraf Haziq Rosli cedera diserang dan disamun sekumpulan belia lelaki yang terbabit dalam rusuhan di sini petang kelmarin.

Ketika kejadian, Asyraf, 20, pelajar tahun pertama pengajian perakaunan tajaan MARA di Kolej Kaplan sedang menunggang basikal dengan rakannya untuk berbuka puasa di rumah rakan mereka. Beliau yang patah gigi dan bengkak pipinya dihantar ke Hospital Royal London untuk dibedah.
Kejadian berkenaan dirakam oleh orang awam dan video klip rakaman itu muncul dalam YouTube yang kemudian disiarkan oleh siaran berita Sky TV.

Rakaman itu menunjukkan Asyraf terduduk selepas diserang dengan mulutnya berdarah. Tidak lama selepas itu, sekumpulan pemuda datang membantunya sambil beberapa daripada mereka membuka beg yang dibawanya dan mencuri dompet serta telefon bimbitnya. Seorang pemuda kemudian dilihat meninggalkan tempat kejadian menunggang basikalnya. 


kanan : beberapa giginya patah dan cedera dibahagian rahang.          
     kiri : ketika kejadian samun berlaku

Pengarah Mara di United Kingdom (UK), Dr Noorzaini Mohd Noor, berkata ibu bapa Asyraf sudah dimaklumkan kejadian itu dan pihaknya serta Jabatan Pelajar Malaysia di London sedang berusaha memindahkan pelajar yang tinggal di tempat dikenal pasti sebagai berbahaya diancam perusuh.

Sementara itu, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di UK, Datuk Zakaria Sulong, berkata setakat ini tidak ada pelajar atau rakyat Malaysia lain terbabit dalam rusuhan dan sudah menasihatkan mereka menjauhi tempat yang dianggap berbahaya bagi mengelak kejadian tidak diingini.

“Disebabkan rusuhan cepat merebak, kita akan mengeluarkan arahan dan nasihat dari semasa ke semasa,” katanya. Seorang pegawai perhubungan polis di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di London, Nik Aziz Nik Razak juga sudah meninjau keadaan.

Rusuhan bermula di London tiga hari lalu selepas seorang lelaki ditembak mati oleh polis di Tottenham, utara London dan merebak ke banyak bandar. Rusuhan turut berlaku di Bayswater yang menempatkan Malaysia Hall, tetapi hanya kejadian kecil berbanding di tempat lain. 

Semalam, rusuhan menyaksikan kumpulan pemuda yang membakar dan mencuri, merebak ke bandar lain termasuk Birmingham, Liverpool. Bristol dan Manchester.

selepas sahaja baca artikel ini, hati aku menjadi sebak. sudahlah berada di tempat orang, dilakukan sedemikian pula. keluarga berada sangat jauh dari diri kita.  kejadian ini berlaku pada bulan puasa pula. sudah jatuh ditimpa tangga. aku harap pihak polis london memandang serius akan perkara ini dan rakyat malaysia yang menetap disana sentiasa berada di dalam keadaan selamat dan tidak menghampiri kawasan yang berlaku rusuhan.

2 comments:

  1. salam.awk,sedih jgk eyk..video ney...smpai mcm tue skali..really2 heartless la..org kat sna..bgus jgk awk tayangkan video ney...totally,touch my heart.

    ReplyDelete
  2. weh weh. sjak bile blog ko jadi blog informasi lak nie? hahha. kesian kan pasal dak tuh.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails