Saturday, January 15, 2011

Mewarnakan Rambut Semudah Memakai Shampoo



                                                                                
HELLO HELLO.. (intonasi bunyi seperti lagu HELLO dalam drama korea iaitu MARRY ME, MARRY). semenjak dua menjak tiga empat menjak ni kan, aku semakin malas nak update entri. tiap - tiap hari buka blog tapi dok blogwalking blog orang lain. blog sendiri pula terbengkalai. hari itu member aku tanya "baru warnakan rambut ke?". aku jawab " tak de lah, dah lama. ko je yang dah lama tak jumpa aku". kemudian dia tanya lagi satu soalan kat aku, "ko warnakan rambut kat kedai mana? mahal tak?". *Sila baca sampai habis entry ini jika anda juga berminat untuk mewarnakan rambut walaupun mempunyai modal yang sedikit.dan jawapan aku adalah seperti di bawah..


Saya mewarnakan rambut saya dengan sendirinya. yee, saya sendiri yang meletakan ubat pewarna rambut di atas rambut saya tanpa memerlukan bantuan orang lain. caranya mudah sahaja, ini kerana saya mewarnakan rambut saya menggunakan Bubble Hair Colour daripada product LIESE. *nama product ni sama seperti nama saya kalau disebut "LIEZ". Ngeh ngeh. mudah sahaja mewarnakan rambut menggunakan bubble hair colour kerana cara penggunaannya seperti kita memakai shampoo sahaja.




          Easy as One, Two, Three     



1. Pertama sekali ialah anda perlu beli Hair Bubble Colour, kalau tak macma mana nak  warnakan rambut. harga bagi setiap satu kotak ini hanya lah RM 30++ dan tidak sampai RM 40.00. murah kan? sebelum mewarnakan rambut, saya ada juga buat survey di saloon - saloon berapa harga mewarnakan rambut kalau rambut  panjangnya medium. semua memberikan jawapan yang sama iaitu RM 100. see? dengan mewarnakan rambut saya sendiri, saya telah jimat RM 60. lepas buat bayar broadband saya. hehehe..                                  
 
 
 



2. Okey, kedua ialah pilihan warna Bubble Hair Colour. saya memilih warna Milk Tea Brown. jangan memilih warna mengikut citarasa orang lain. maksud saya ialah, anda memilihnya mengikut warna kulit anda, potongan rambut anda, personaliti anda dan bersesuaian di semua tempat, bukannya bila nampak sahaja artis / kawan - kawan mewarnakan rambut ,  anda juga ingin mewarnakan yang mempunyai warna yang sama sepertinya.ini adalah kerana setiap orang akan mendapat warna yang berbeza walaupun membeli pewarna rambut yang sama warnanya.




3. Pastikan anda memang ingin mewarnakan rambut anda ketika itu kerana ubat pewarana rambut itu tidak boleh di simpan. apabila bahan kimia di biarkan terlalu lama di dalam botol yang mengandungi udara, ia boleh menyebabkan letupan kecil. *senang cakap, botol tu meletup laa. okey, apa yang perlu anda buat ialah buka penutup botol yang bewarna pink dan tukarkan nya dengan penutup bewarna putih. kemudian goncongkan botol itu perlahan - lahan.ulangi arahan itu sebnyak 5 kali. setelah itu, anda perlu menukarkan penutup botal bewarna putih itu kepada yang bewarna pink.


di ingat kan : tidak boleh menggoncang boyol itu terlalu kuat kerana bubble akan tersekat di dalam botol dan bubble itu tidak boleh di picit keluar.





4. langkah seterusnya ialah picit botol itu sehingga bubble keluar dari botol tersebut dan letakan bubble itu di rambut anda. nota : anda perlulah memakai sarung tangan. dan bubble itu perlu di letakan di tangan anda kemudian baru lah sapukan nya di rambut anda.

pada mulanya bubble itu tidak kelihatan dirambut anda kerana bubble telah di serap oleh rambut anda. so, sapukan bubble itu berulang kali sehingga ia kelihatan di seluruh rambut anda.







5. sapukan bubble itu daripada akar rambut hingga ke hujung rambut anda di kiri dan kanan. lebih senang kalau anda membuat belahan rambut di tengah - tengah kerana ia akan memudah kan anda menyapu bubble di rambut anda. jangan memicit botol itu di ata kepala anda kerana bubble itu akan termasuk di dalam mata anda.



6. setelah selesai menyapu bubble di seluruh rambut anda, biar kan sehingga 30 minutes. *saya biarkan sehingga 1 jam. hahaha. dalam masa menuggu 30 minutes, anda boleh massage rambut anda tu yee.


Setelah 30 minute, anda boleh mencuci rambut anda dengan air bersih. setelah itu, sapukan shampoo dan conditioner di rambut. cuci kembali rambut anda. perkara terakhir ialah, sapukan Nourishing Hair Lotion di rambut. ia boleh digunakan ketika rambut sedang basah mahupun kering. 



RESULT : Anda akan mendapat warna rambut yang di inginkan. tak percaya? sila lihat gambar di bawah ini.

model di atas ialah diri sendiri (nurshaliza binti jumri). hehehe. dah lama tak tayang muka kat blog.



note: selamat mencuba yee : )



26 comments:

  1. Assalamualaikum. bukankah mewarna rambut tanpa niat yang betul boleh dijatuhkan hukum haram? sila rujuk : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/hukum-mewarna-rambut-0

    ReplyDelete
  2. Daus punya rambut dah tukar color.. Jadi hitam balik.. masa cuti lepas, warna perang.. kui3..

    ReplyDelete
  3. yang ni air sembahyng boleh lepas ke?

    ReplyDelete
  4. wOw...percubaan yg baik...+ jimat...i lOoikkkkkeee...

    ReplyDelete
  5. i loike! mmg plan nak try pon! tq for d info darling...

    ReplyDelete
  6. Memang kena warna dengan tuan punya badan dah macam aktre Korea sahaja :-)

    ReplyDelete
  7. salam... actually mewarnakan rambut selain warna hitam iaitu seperti yang disebutkan di dalam hadith ( merah dan kuning) namun perlu diberi perhatian bahawa bahan yang digunakan hendaklah dibenarkan di sisi syara' iaitu tidak bercampur sesuatu yang haram. Perbuatan mewarna rambut hendaklah dengan tujuan yang halal seperti untuk berubat, menyenangkan suami, dan sebagainya, bukan untuk tujuan yang terlarang atau "taqarrub” kepada zina. Dilakukan oleh orang yang halal melakukannya, seperti dilakukan sendiri, atau oleh wanita lain, tetapi jika dilakukan oleh lelaki yang bukan mahram, maka yang demikian itu tidak dibenarkan di sisi syara’

    mewarna rambut juga menyebabkan air tidak sampai ke permukaan rambut ketika mandi wajib... so piki2 kn yek my fren

    ReplyDelete
  8. halal ke....yg ayat2 diatas ni mmg satu pesanan yg bagos..bl bhn kimia tu da cover rambut da konfem2 la rambut asal xkn air..dahtu cmne krg amik wudhu'??xtimbul kemusykilan lgsg ke??pulak tu bnde nji buatan mn,ape bhn2 nye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Depends juga... cuba buat research sikit.. klw permanent colour ne molecules dia akn masuk sehingga kedlm rambut.. not just coating.. so buat research dulu n pahamkn.

      Delete
  9. ni bli dkt mana ye ?

    ReplyDelete
  10. Ihahhaaha.kesian dak ni tau.mmg la warna rambut halal kalo ramuannye xde unsur haram atau syubhah. I da tgk liese buble hair ni mmg xde logo halal pon. Yg ade logo halal beautylabo.yg ni pon lebey kurang mcm liese gak pkai mcm syampoo.tp haram kalo warnakan rambut dengan tujuan nk menipu.cth warna hitam sbb nk tutup uban.kalo dye warna selaen hitam takpe.tp tgk niat.kalo utk suami halal.tp haram utk tontonan bkn muhrim.wallahualam.

    ReplyDelete
  11. Wah cara yg mudah. Nampak colour pun sekata. Cantik

    ReplyDelete
  12. Cantik..sy bru buat td..warna beige..ok ls pwarna tu...

    ReplyDelete
  13. Sy bru warnakan td...liese plg trbaik

    ReplyDelete
  14. Cantik..sy bru buat td..warna beige..ok ls pwarna tu...

    ReplyDelete
  15. Salam kenal ...
    terima kasih ata info yang menginspirasi ini...
    oya kalau untuk tren kaos kaki wanita yang banyak diminati wanita saat ini seperti apa ya..
    mohon infonya ya..

    ReplyDelete
  16. salam kenal..
    Infonya sangat menarik sekalai ya, tp kalau terlalu sering berganti warna rambut apakah ada efek sampingnya..
    dan kalau untuk tips memilih kaos kaki muslimah warna-warni yang keren itu seperti apa ya...

    ReplyDelete
  17. Halal atau tidak. Itu yg kena tahu. Halal dr bahan2 dan menyerap ke rambut mcn kita pakai inai. Jgn warna itu coating rambut kita.air smyg x lepas ke rambut.

    ReplyDelete
  18. Mewarnakan rambut...ummmm....haramlah.. .fikirkan

    ReplyDelete
  19. Ssah2. Gna pwrna rmbut shurah. Bru rm 16. Halal pulak tu. Kku tak pun gna pwrna rmbut trlajak laris, halal jgak.

    ReplyDelete
  20. Liese's products is non halal certified .

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails