Friday, June 12, 2009

BL0G atau DIARY????


M00D : TALKACTIVE!!

Aku nak share st0ry dan 0pini0n aku kpd orang yg bace bl0g aku ini...tak kisah lah f0ll0wer kew,tak f0ll0wer ke,jalan2 kart bl0g aku,penyingah kew dan sama waktu dgn nya lah..aku ingin mengetengahkan 1 isu yg tiba2 terpancul dlm pemikiran aku..yee,entry aku kali ini akn membincangkan spt tjk di atas..

Aku ada view 1 bl0g ny dan nama bl0g dia adalah diari se0rang lelaki. (pd yg terasa,harap maaf yee..ye hanyalah hiburan semata,tlg jgn mkn dlm)hehehe..perkara ini lah yg menjadi tanda tanya aku..adakah bl0g ini sama function nya spt diary????tapi pelik lah..bukan ke diary itu teramat lah private..tak de siapa yg b0leh buka dan baca nya tanpa pengetahuan si pemilik diary tue..berlainan pula dgn bl0g..kita tak perlu nak tanya kpd 0wner bl0g yg kita bukak tue b0leh atau tdk kita nak baca bl0g nya..siap ada 0rg bg k0men lg di bl0g..





Setelah aku buat reseach sikit..diary ni sebenarnya ialah..

Diari jg dikenali sbg buku harian.Diary adalah catatan kejadian yang kita alami sehari-hari. Kita menulis kejadian yang berkaitan pada hari ini di diary. Fungsi Diary adalah sebagai menulis kenangan yang pernah kita alami. ia juga sebagai Momento/Sejarah kehidupan kita. Seiring dengan perubahan zaman yang terlalu drastik sehingga perubahan tersebut membuatkan individu semakin stress mayb dengan kariernya,life,releationship atau keluarganya, Diary atau buku harian pun berubah fungsi daripada menyimpan kenangan menjadi sebuah media untuk mencurahkan perasaan seseorang atas masalah yang dihadapinya. Menurut Alice D. Domar menulis buku harian adalah sebuah langkah untuk mengungkapkan emosi dan perasaan kita dan membantu kita untuk merawat pemikiran kita. Juga dengan berkembangnya teknologi, buku harian sekarang tidak hanya ditulis pada secarik kertas namun juga b0leh menjadi data di komputer atau notebook bahkan ada kemudahan online untuk menulis buku harian di internet.(bl0g lah tue)..



aku da faham sikit skrg..manakala bl0g pula adalah...

Blog (singkatan untuk web log dalam bahasa Inggeris) ialah sebuah laman web yang kemasukan-kemasukannya ditulis menurut urutan kronologi dan dipaparkan dengan tertib terbalik.
Blog memberikan ulasan atau berita mengenai sesuatu tajuk, umpamanya
makanan, politik, atau berita tempatan, dengan sesetengah blog berperanan lebih sebagai buku harian peribadi dalam talian. Blog yang tipikal menggabungan teks, imej, dan pautan ke dalam blog, laman web, dan media lain yang berkaitan dengan topiknya. Keupayaan para pembaca untuk meninggalkan ulasan mereka dalam format interaktif merupakan ciri yang utama untuk banyak blog. Kebanyakan blog umumnya adalah blog teks, walaupun sesetengahnya bertumpu pada gambar foto (blog foto), video (vlog), muzik (blog MP3), atau audio (podcasting), dan merupakan sebahagian rangkaian media sosial yang lebih luas.
Istilah "blog" merupakan
kata lakur untuk perkataan "web" dan "log" (Web log). "Blog" juga boleh digunakan sebagai kata kerja yang membawa pengertian "untuk memeliharakan atau menambahkan isi kandungan ke dalam blog."

Blog moden berkembang daripada buku-buku harian dalam talian yang digunakan untuk menyimpan huraian selari tentang kehidupan-kehidupan peribadi mereka. Kebanyakan penulis ini merujuk kepada diri sendiri sebagai penulis diari, wartawan, atau penulis jurnal, dengan sebilangan kecil memanggil diri sendiri sebagai "eskribisionis" (escribitionist).
Weblog-weblog yang awal hanya merupakan komponen-komponen laman web biasa yang dikemaskinikan secara manual. Bagaimanapun, pengembangan alat-alat untuk memudahkan penghasilan dan pemeliharaan rencana-rencana web yang diposkan mengikut tertib kronologi terbalik menyebabkan proses penerbitan boleh dilaksanakan oleh lebih banyak orang yang kurang mahir dari segi keupayaan teknikal. Ini akhirnya menyebabkan sebuah kelas penerbitan dalam talian yang terdiri yang menerbitkan apa yang diakui sebagai blog pada hari ini. Umpamanya, penggunaan perisian berasaskan pelayar kini merupakan suatu aspek "pemblogan" yang biasa. Blog-blog boleh dihoskan, baik oleh perkhidmatan-perkhidmatan pengehosan blog yang khusus, mahupun melalui perisian blog, seperti WordPress, Movable Type, blogger atau LiveJournal, atau dalam perkhidmatan-perkhidmatan pengehosan web yang tetap seperti DreamHost.

s0,skrg anda semua da faham yee..aku p0wn daa faham gak..yes!!akhirnya..hehehe..yee,aku taw mayb aku ny agk lembs utk tahu perkara ini wp anda suma da tahu dulu drpd aku..tp ADA AKU KISAH!!!yg tak tahu tue b0leh + kan pengetahuan am anda..


PILIHAN ANDA???BL0G ATU DIARY..sila berikan suara2 sumbang anda...

6 comments:

  1. wahhh bgus lah liez...bg info2 cm ni. Kadang2 ade jgak org confius dgn blog n diary ni.

    Tp ape2 pun...kita bebas menulis ape saje asalkn kite tau limit kite...tul x?

    Kajian yg baik :)

    ReplyDelete
  2. t0 sha89 :
    i p0wn k0mpius mula2..
    tp skuk da tak..
    bt0wl2..
    trimas yee!!

    ReplyDelete
  3. t0 faizYEAH :
    bgs kalau da taw skunk..

    ReplyDelete
  4. Tidak hairan keinginan untuk menulis buku kini kian meluas. Ada yang begitu prolifik dan menghasilkan sehingga melebihi lima buah buku dalam setahun. Di Malaysia, ketika jumlah buku dan penulis tidak begitu banyak, penulis dapat menganggap diri mereka bertuah kerana mempunyai bakat dan kemahiran untuk menulis.

    ReplyDelete
  5. wah,pandai r kam00..
    lps ny lh ajar i,
    tips utk menulis buku lawak jenaka..
    hehehe..
    u s0 briliant!!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails